Checkbox-ikon Alltid personlig service & hög kvalité

Vanliga frågor

Flytthjälp

Rutavdrag vid flytthjälp

Sedan 2016 är det möjligt att få rutavdrag när du anlitar en flyttfirma som oss för flytthjälp.

Information från Skatteverket om kraven för rutavdrag:

  • Bohaget som flyttas ska tillhöra kunden.
  • Flytten ska ske mellan bostäder som köparen helt eller delvis bor i inom EU/EES-området, Storbritannien, eller Schweiz.
  • Företaget som utför arbetet måste ha svensk F-skatt om någon del av flytten utförs i Sverige.
  • Arbetsmomenten ska ingå som ett led i flytten av bohaget.
  • Rutavdrag ges för att flytta hela eller enstaka delar av kundens bohag mellan hens bostäder flytta kundens bohag mellan hyreslägenheter eller bostadsrätter i samma byggnad flytta bohag till och från magasin eller andra förvaringsställen, förutsatt att bohaget flyttas inom två år till den nya bostaden
    flytta bohag i samband med homestyling inför försäljning av bostaden. Homestyling ger dock inte rätt till rutavdrag.
  • Packa ned och upp, lasta, lossa eller liknande förberedelser för transport betala för en chaufför eller annan personal som transporterar bohaget.
  • Montera upp och ned möbler som inte kan flyttas hela, samt sätta upp och ta ned tavlor, gardiner och armaturer i direkt samband med flytten flytta till exempel pianon eller andra tunga saker som ingår i bohaget.

Allt detta kan vi givetvis hjälpa dig med.

Närvaro vid flytten

Vid tydliga instruktioner innan så behöver du inte vara närvarande under flyttdagen.

Hantering av nycklar

Vi kan ta hand om nycklar om du inte har möjlighet att vara på plats under flyttdagen. Vi kan även lämna nycklar till hyresvärd eller liknande.

Företagsflytt

Vi ombesörjer er företagsflytt och ger alltid fast pris på uppdraget. Före varje uppdrag besiktigar vi först godset som ska flyttas för att kunna ge er bästa pris och så att vi kan koordinera transporten.

Kontakta oss på 011 – 24 79 79 eller mejla info@e-xpress.se så tar vi det där ifrån.

Flyttstädning

Rutavdrag vid flyttstädning

Varje privat person har rätt till avdrag på 50 % av kostnaden för flyttstädningen. Vi fakturerar beloppet efter skatteavdrag, alltså 50 % av det totala beloppet. Resterande belopp begär vi från Skatteverket.

  • Gäller privatpersoner.
  • Flyttstädning.
  • Dammsugning, dammtorkning, byggstädning, diskning och fönsterputsning.
  • Rengöring av altandäck.
  • Flytt av möbler som krävs för att städ-och rengöringsarbete ska kunna utföras.

Det som inte ingår i rutavdraget är kostnad för servicebil och rengöringsmedel.

Har ni eget städmaterial med er?

Ja, all städutrustning och rengöringsmedel har vi med oss. Behövs det ett speciellt medel för någon yta t.ex. ett golv så måste ni meddela oss om detta innan städtillfället.

Garanti på flyttstädningen

Vi lämnar alltid en garanti på vår tjänst vilket innebär att eventuella klagomål vid besiktningen åtgärdas snarast. Det viktigaste för oss att är du som kund är nöjd med vår leverans.